Hyra ut i andra hand

Du vet väl att du måste ha styrelsens godkännande innan du hyr ut din lägenhet i andra hand? Här förklarar vi varför och hur du gör för att söka tillstånd för andrahandsuthyrning.

I bostadsrättslagen finns väldigt stränga regler kring andrahandsuthyrning. Skälet till dessa stränga regler är att det är väldigt viktigt för en fastighetsägare att hela tiden veta vem som har ansvaret för en viss lägenhet. Det kan inträffa olyckor som gör att man snabbt måste få tag i den som bor i lägenheten – det kan också vara så att den som hyr i andra hand stör andra med kalas, hög musik eller annat. Även här är det viktigt inte bara för fastighetsägaren, alltså bostadsrättsföreningen, utan också för grannarna att man vet vem som bor i en viss lägenhet.

Bostadsrättsföreningens styrelse lämnar normalt tillstånd – det som krävs är dels att man lämnar in en ansökan och dels att man har vettiga skäl för att hyra ut lägenheten. Sådana skäl kan till exempel vara studier eller tillfälligt arbete på annan ort, vistelse på sjukhus eller vårdinrättning eller om man vill flytta ihop med någon på prov.

Det inte är tillåtet att hyra ut sin lägenhet via Air B&B. Vi vill inte att våra hus ska fungera som hotell, med okända människor som kommer och går i våra gemensamma utrymmen.

Här nere på sidan finns en ansökningsblankett att ladda ner om du vill söka tillstånd för att hyra ut din lägenhet. Lämna sedan din blankett i Banvaktens brevlåda på Öregrundsgatan 14, våning 1 .