Policy för parkeringsplatser

Brf Banvakten äger fastigheterna London 10 och 11 på Öregrundsgatan 14 och 18 i Stockholm. På fastigheterna finns 20 parkeringsplatser för uthyrning till föreningens medlemmar. Syftet med denna policy är att skapa ett tydligt regelverk kring vad som gäller för hyra av föreningens parkeringsplatser. Policyn har antagits av styrelsen för Brf Banvakten och gäller från och med augusti 2023.

1. Parkeringsplats erbjuds endast till medlemmar i Brf Banvakten och man måste vara skriven och permanent bo på någon av våra adresser.

2. Önskemål om att hyra parkering framförs till styrelsen för Brf Banvakten som har en särskild kölista för hyra av parkering.

3. Medlem som hyr p-plats utanför hus där medlem inte bor och önskar byta till p-plats utanför hus där medlem bor får också ställa sig i kölistan. Andra byten godkänns ej.

4. Ledig p-plats erbjuds till den medlem som står först i kölistan, såvida inte denna medlem redan har p-plats utanför samma hus som den lediga p-platsen. I sådant fall går erbjudandet vidare i turordning.

5. Medlem som erbjuds parkeringsplats och tackar nej förlorar sin köplats. Man har möjlighet att placeras sist i kön igen om så önskas. Medlem som erbjuds plats utanför hus där medlem inte bor kan dock kvarstå i kön på samma köplats om medlemmen i fråga tackar ja till erbjuden p-plats.

6. Endast en (1) parkeringsplats per bostadsrättslägenhet och medlem får hyras. Detta gäller oavsett om en medlem äger flera lägenheter i föreningen. Undantag ifrån detta kan endast göras i mån av lediga parkeringsplatser och då efter särskilt godkännande av styrelsen för Brf Banvakten.

7. Parkeringsplats upplåts endast för fordon som används av medlem i föreningen.

8. Endast trafikdugligt fordon får uppställas på parkeringsplatserna. Fordonet ska vara godkänt vid registreringsbesiktning och ska inte vara avställt eller ha körförbud.

9. Nyttjanderätten till uthyrd parkeringsplats får inte överlåtas, inskrivas eller upplåtas i andrahand.

10. Medlem som tecknar nytt parkeringsavtal debiteras en överlåtelseavgift, motsvarande den administrativa avgift föreningen debiteras av dess ekonomiska förvaltare.

11. Vid ägarbyte av bostadsrättslägenheten upphör avtalet om parkering per automatik.

12. Medlem som vill hyra parkeringsplats ska underteckna ett särskilt nyttjanderättsavtal med Brf Banvakten och däri framgår ytterligare villkor som medlem har att följa.

13. Missbruk av ovanstående innebär att nyttjanderätten till parkeringsplatsen kan sägas upp av styrelsen för Brf Banvakten