Ordningsregler och policy

BRF Banvaktens trivsel- och policydokument, reviderat augusti 2020

Ägande
Fastigheterna är vår gemensamma egendom. Styrelsen förvaltar fastigheterna. Formellt sett är det ordföranden som representerar fastighetsägaren. Det åligger var och en att vårda den gemensamma egendomen, främst respektive lägenhet, samt att följa föreningens policyer och trivselregler.

Vad händer om policyer och regler inte följs?
Enligt bostadsrättslagen kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om du skall få bo kvar om policyn inte följs. Innan styrelsen kan agera mot den som bryter mot reglerna måste styrelsen alltid först anmana medlemmen att följa reglerna. Först därefter och om medlemmen trots anmaningen inte följer reglerna kan det bli fråga om uppsägning.

Villkor för boende och medlemskap
Ändamålet med bostadsrättsföreningen är att upplåta bostadsrättslägenheter åt permanent boende, d.v.s. bostadsrättshavarna skall själva bo i lägenheten. Dock accepteras att lägenheten bebos av föräldrar eller barn till bostadsrättshavaren.Inga juridiska personer, t.ex. dödsbon, beviljas medlemskap. Av samma skäl är andrahandsuthyrning inte tillåten. Styrelsen kan, om särskilda skäl finns, medge andrahandsuthyrning under begränsad tid, i regel i högst sex månader.

Underhåll
Styrelsen strävar efter att hålla fastigheternas yttre och gemensamma utrymmen på en hög nivå. Förebyggande underhåll skall vidtagas för att hålla de totala driftskostnaderna nere. Alla medlemmar ombedes hjälpa styrelsen i denna dess strävan efter trivsel och låga avgifter.
Om akut skada inträffar i fastigheten tag i första hand kontakt med det företag som sköter förvaltningen (se anslag i entrén), i andra hand jouren eller med någon i styrelsen.

Allmän säkerhet
Kontrollera noga att alla dörrar i fastigheten går i lås efter in- och utpassering. Släpp inte in någon okänd person i fastigheten och om du är bortrest under en längre tid så meddela dina grannar eller styrelsen detta.

Balkonger
Blomlådor får ej placeras utvändigt på balkongen på grund av risk för nedfallande lådor med personskador som följd . Bostadsrättshavaren svarar för renhållning och snöskottning.

Bilparkeringen
Bilplats erhålles efter kölista, tackar man nej till erbjuden plats tas man bort från kölista och hamnar i karantän under ett år. På grund av det lilla antalet parkeringsplatser erbjuds endast en plats per lägenhet. Bilparkeringen är avsedd för körduglig bil/mc och inget annat. Plats får inte hyras ut i andra hand.

Tillfällig uppställning för av- och pålastning kan ske om bilen ställs så att övrig trafik ej hindras. Bilparkeringen är avgiftsbelagd.

Fönster
Föreningen underhåller fönster utvändigt (målning), övrigt underhåll skall skötas av bostadsrättsinnehavaren. Styrelsen uppmanar alla bostadsrättshavare att se över målningen inte minst mellan fönstren för att därigenom undvika kostsamma reparationer.

Grovsopor/Pappersinsamling/Förpackningsåtervinning
Tidningspapper skall läggas i de kärl som finns utanför ingången (vid 18) respektive på parkeringsplatsen (vid 14). Glödlampor skall slängas i avsedda kärl i utrymmet innanför cykelrummet. (Får under inga omständigheter slängas i sopnedkastet – miljöskäl!) Övrigt, såsom grov- och elavfall samt batterier, får var och en själv transportera bort. Gångar och övriga gemensamma utrymmen skall hållas fria från saker och får inte belamras.

Närmaste miljöstation för förpackningar ligger i hörnet Tullvaktsgatan/Lindarängsvägen. Närmaste återvinningscentral för gropsopor är Roslagstulls Återbruk i Vanadisberget på Cederdalsgatan 7. Telefon:08-522 120 00.

Hämtning av ”vanliga” hushållssopor sker två gånger i veckan.

Ordning
Av utrymnings- och brandsäkerhetsskäl (utrymningsvägar får ej blockeras!) får inga barnvagnar, rullatorer m.m finnas i trapphuset eller utrymningsvägar från tvättstugan. Barnvagnar och cyklar skall förvaras i därför avsett utrymme. Cyklar får ej heller ställas på gångvägarna utomhus eller mot fasaden då de kan skada fastigheten och hindrar passage (soptömning sker med kärror från soprummet som finns innanför cykelrummet).

Eftersom förvaringsutrymmena tyvärr är begränsade så är det viktigt att alla tar bort cyklar m. m. som ej längre används.

Städning, snöskottning och trädgårdsskötsel utföres av upphandlad entreprenör.

Störningar
För att alla skall trivas är det viktigt att vi inte stör varandra. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Bostadsrättslagen ser strängt på störningar. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t ex trapphus, tvättstuga, hiss samt gård.

Om du skall ha fest meddela gärna dina grannar om detta. Särskilt störande arbeten, som t ex borrning, får ske mellan kl. 08.00 - 18.00 på vardagar och mellan kl 10.00 - 17.00 på helgdagar. Om du kommer att störa vid upprepande tillfällen t ex vid renovering skall du anslå detta i porten/hissen. I meddelandet uppger du vem du är, under vilken tidsperiod arbetet kommer att ske samt var du kan nås.

Tvättstugorna
Tvättstugorna renoverades 2008. Lämna alltid tvättstugan som du själv önskar finna den – ren och snygg. Se ordningsregler uppsatta i respektive tvättstuga.

Väggar m.m.
För att undvika att misstag begås i fråga om strukturella förändringar i lägenheterna, t.ex. rivning/flyttning av eller håltagning i väggar, skall alltid styrelsens tillstånd inhämtas innan sådana ändringar genomförs.

Har du funderingar över något som tas upp i dessa trivselregler är du alltid välkommen att kontakta styrelsen.

TACK FÖR VISAD HÄNSYN!