Vanliga frågor och svar

Information
Viktig information anslås på anslagstavlorna i entrén eller delas ut. Information i övrigt hittar ni på föreningens hemsida.

Hemsida
Adressen till föreningens hemsida är http://www.banvakten.se alt http://banvakten.bostadsratterna.se/

Förvaltning
Byggnaderna underhålls av Dce Fastighetsteknik AB.

Trädgården sköts av Stadsgrönska.

Ekonomisk förvaltning sköts av Nabo.

Försäkring
Föreningen har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg. Information om det går att läsa här.

Inpasseringsbrickor
Inpasseringsbrickor förenklar upplåsning av entrédörr samt cykelförrådsdörrarna och tvättstugor och fungerar dygnet runt. De används även för att boka tvättstuga. Varje lägenhet har minst 3 brickor utdelade. Vid förlust ska detta anmälas till styrelsen. Vid behov av nya kontaktas styrelsen som kan ta ut en avgift för kompletterande brickor. 

Porttelefon
Porttelefonen används för att släppa in gäster och bud och möjliggör fjärröppning av porten. 

De som har haft telefonnummer registrerade i Nabo är även upplagda i porttelefonerna. 

Saknas du i porttelefonen, registrera telefonnummer i Nabo (genom att logga in på nabo.se med bankid och uppdatera dina uppgifter). Kontakta sedan styrelsen via mail med inlagt nummer OCH lgh-nummer. 

För dig som hyr ut i andrahand gäller samma procedur men ni lägger in numret till andrahandshyresgästen på ert namn istället och uppdaterar styrelsen via mail. Det är alltså lägenhetsinnehavarens namn som kommer att stå i porttelefonen. 

För att öppna dörren vid samtal från porttelefonen, tryck in knappen 5 på den telefon du svarar från.

Bredband & TV
Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 för Bredband & TV vilket innebär att alla medlemmar har tillgång till TV-grundutbud och 500/500 Mbit/s i Tele2s nät inkluderat i avgiften. Högre hastigheter kan erhållas mot rabatterat pris. Information om vad som ingår i TV-grundutbudet samt övriga tjänster hittas på https://www.tele2.se/ eller via kundtjänst Telefon: 0775-17 17 20. Vid nyinflytt eller höjning till 500/500 Mbit kontakta tele2 på numret ovan. I juli 2024 tecknade föreningen nytt avtal med högre hastighet, denna ges inte automatiskt utan Tele2 måste kontaktas. Normalt får man även en ny router hemskickad. 

Telefoni  
Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 vilket innebär att de som så önskar kan ansluta sig till Tele2:s telefontjänst för en minimikostnad av 29 kr/månad som man kan ringa för. Övriga avgifter enligt tariff.

Trapphus och entréer
Av brandsäkerhetsskäl och för allas trevnad är det inte tillåtet förvara saker i våra gemensamma utrymmen. Barnvagnar m.m. kan ställas i avsett utrymme på våning 1.

Tvättstugor
För bokning via bokningstavla. 

1:   Håll din "Tagg" mot bokningstavlan.
2:   Boka en tid.

För att boka via internet:
Logga in på länken på startsidan eller http://bokning.banvakten.se
Ange det NUMMER som står på en av dina "taggar" efter ett inledande A, ex A00001234567 så anges enbart 1234567 som användare.

Ange lösen 1570 först gången. Sen kan e-postadress och eget lösenord bestämmas för fortsatt inloggning. 

Lägenhetsnummer
Som du kanske har märkt finns det två olika lägenhetsnummer för varje lägenhet. De fyrsiffriga originalnumren börjar på 10 i hus 14 och 11 i hus 18, efter fastighetsbeteckningarna som är London 10 och 11. De följande två siffrorna i originallägenhetsnumret betecknar våning samt lägenhet. Originalnumret står i bostadsrättsföreningens ekonomiska plan och används av mäklare, i kontrakt och vid pantsättning. Men för ett antal år sedan standardiserades Lantmäteriets numreringen av lägenheter och alla lägenheter fick nya fyrsiffriga nummer. Så blev exempelvis lägenhet 1124 i stället 1204. Det senare, nya numret ska användas vid exempelvis adressändring och vid kontakt med myndigheter. 

Namnskyltar
För ändring av namn på dörr samt entréregister, mejla till styrelsen och Dce Fastighetsteknik AB i ett gemensamt mejl.

Bilparkering
Föreningen disponerar 20 parkeringsplatser som kan hyras för 1600 kr/månad. Vid överlåtelse av p-plats utgår en avgift på 299 kr som debiteras den nya hyresgästen. Uppsägningstiden är 3 månader. Då efterfrågan är större än utbudet tillämpas ett kösystem. Anmäl intresse till styrelsen: banvakten@live.se. Motorcyklar, mopeder, scootrar och cyklar får ej ens tillfälligt ställas på de avlastningsytor som finns på parkeringsplatsen. För information om områdets boendeparkering se: https://parkering.stockholm/boendeparkering/

Cykelparkering
Cykelförråd finns i markplan i hus 14 och 18. Det finns även möjlighet att ställa cyklar i cykelställen utanför husen. Cyklar och mopeder får ej ställas på parkeringsplatsen eftersom detta försvårar framkomligheten och riskerar skada bilarna. De får heller inte ställas på gångvägen mellan entré och cykelrum då det gör att sophämtning uteblir. Behöver fri "väg" för att komma fram med vagnen som används för att transportera säckar från soprum till sopbil.

Avfallshantering
Miljörummen finns i markplan i hus 14 och 18 bredvid cykelrummen. Avfall sorteras i tidningar, pappers- och plastförpackningar, mat- och restavfall. Matavfall slängs i matavfallspåsar i brunt papper som finns att hämta i tvättstugan. Det går även utmärkt att använda papperspåsar från frukt- och gröntavdelningen i mataffären. Läs gärna vår sorteringsguideGlas- och metallförpackningar får EJ slängas i miljörummet då föreningen ännu inte har en permanent återvinningslösning på plats. Närmaste återvinningsstation (FTI) ligger i korsningen Lindarängsvägen/ Tullvaktsvägen. Glas går även att slänga på ICA Kvantum Värtan.

​Föreningen har inget grovsoprum. Batterier, elavfall och grovavfall som ex.v. kläder, skor, möbler och datorer åligger varje medlem att transportera bort på egen hand. Närmaste återvinningscentral är Roslagstulls Återbruk på Cederdalsgatan 7.

Kartongförpackningar måste vikas ihop för att kärlet inte ska fyllas över. Om något kärl är överfullt eller felsorterat innebär det extra kostnader för vår förening. Vänligen respektera dessa regler och tänk på miljön och på föreningens ekonomi. Tillsammans skapar vi trivsel.

Renovering
Badrums- och köksrenovering kräver styrelsens tillstånd med möjlighet till besiktning. Se stadgar och policy för mer information. Mycket störande arbete kopplat till renovering t ex bilning måste ske på vardagar. Den del i policyn om att borrning är tillåten mellan kl 10.00-17.00 på söndagar omfattar inte denna typ av verksamhet.

Fönster
Ovanför fönstren sitter fönsterventiler. Då fönsterventilerna är en del av lägenheternas ventilationssystem är det otillåtet att täppa för dessa. Filtren i fönsterventilerna bör rengöras ca 1-2 gånger per år. 

Med höstens och vinterns temperatur, tillsammans med fuktig luft, kan imma uppstå på utsidan av fönstren tack vare hög isoleringsförmåga. Det är helt i sin ordning. Om det däremot uppstår imma mellan glasen, är det fel. Kontakta styrelsen om detta sker.

Städdag
En till två gånger per år har vi en gemensam städdag då vi rensar och städar inomhus och utomhus. En container ställs upp för saker som ska slängas.